منوی اصلی

جلسه ی رفع و کاهش مشکلات صادرات

در اولین جلسه ی رفع و کاهش مشکلات صادرات که با حضور آقای عبدالمجید جلالی، سرگرد بشیری، آقای ناصر فخاریان، آقای حسن نظریان ، آقای حسن شمشیری، آقای ثریا، خانم صفارزاده، آقای گودرزی، آقای جوادی عضو هیئت مدیره ی انجمن محصولات کشاورزی، آقای حیدری عضو هیئت مدیره ی انجمن ملی خرمای بندرعباس در مکان انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی استان هرمزگان، برگزار شد، انجمن محصولات کشاورزی به بررسی مشکلات در زمینه ی صادرات گوجه فرنگی پرداخت. از جمله ی این مشکلات می توان به عوارض صادرات گوجه فرنگی و زدن تیک تایید جهاد کشاورزی از تهران و نیز عوارض آب بر این محصول پرداخت.

مشکلات برگشت ارز، از جمله موارد دیگری بود که در جلسه به آن پرداخته شد. با این توضیح که از سال 1397 صادرکنندگان باید برگشت ارز انجام دهند و نیز ارزش گذاری گمرک بر روی کالاهای صادراتی بالا می باشد. در این زمینه باید به یاد داشت که برگشت ارزی که از کالاهای صادراتی انجام می شود، بالاتر از ارزش واقعی خود کالاست.

از دیگر مشکلاتی که به آن پرداخته شد، هزینه های بالای صرافی، مشکلات برند سازی و ثبت برند است، که با توجه به بخشنامه ی جدید فقط تولید کننده قادر به ثبت برند می باشد و نه صادرکننده.

همچنین، نباید فراموش کرد که معضل اصلی در زمینه ی کشاورزی، کم آبی ست، که باعث پایین آمدن کیفیت محصولات کشاورزی استان شده است.

در این جلسه، به بررسی مشکلات در زمینه ی صادرات خرما نیز پرداخته شد. از این دسته می توان اشاره کرد که با توجه به اینکه خرمای پیارم، ثبت جهانی شده است، نتیجه ی آزمایش های استاندارد آن در 90 درصد موارد، منفی می باشد.

در خصوص مشکلات دارایی – ارزیابی خرما باید به بی توجهی در برخی نکات اشاره کرد. به طور مثال برای صادرکننده یا تولید کننده، مبلغی به عنوان مالیات مشخص می شود در صورتی که گردش مالی طرف مذکور کمتر از مالیاتِ تعیین شده می باشد.

در زمینه ی مشکلات مطرح شده در این جلسه، بسیج اصناف تایید کرد که این سازمان، توان حل مشکلات صادرکنندگان را دارا می باشد و از آذر ماه تلاش خواهد شد برای ایجاد مکانی تا نمایندگان هر انجمن بتوانند راحت تر مشکلات خود را با این سازمان مطرح نمایند.